Training Communicatie als interventie

Denk vanuit een merk en eigenaarschap

Wat maakt het uniek

Wat ga je leren

Communicatie wordt nog te vaak gezien als middel waarmee bewoners en organisaties geïnformeerd moeten worden over plannen die zijn of worden gemaakt. Als creatieve campagne om mensen naar een cultureel evenement te trekken of hen te motiveren afval niet in de berm te gooien en daarmee het zwerfafval in een wijk te verminderen. Bij ritselend programmamanagement wordt communicatie ingezet als een strategische interventie, als een beïnvloedingsstrategie in de breedte van je opgave of je programma. Daarmee bedoelen we dus echt iets anders dan nieuws en plannen delen of mensen en organisaties oproepen op bepaalde momenten te participeren.


Communicatie als strategische interventie gaat ervan uit dat communicatie een bijdrage levert aan netwerkvorming, eigenaarschap en vanzelfsprekend het behalen van de inhoudelijke doelen in je programma en dat je daarvoor actief je krachtenveld gaat beïnvloeden. Dat betekent dat je in het bepalen van de doelen en opgaven van je strategische opgave en het verkennen van je krachtenveld planmatig je communicatie bepaalt en gaat inzetten. Start niet bij het bepalen van de middelen die je gaat gebruiken (zoals een nieuwsbrief, bewonersavond of ontwerpfestival), maar bekijk eerst strategisch wat de (deel)opgave is, wie je stakeholders zijn, wat hun drijfveren zijn, welke veranderstrategie daarbij past (ook passend bij de kleurentheorie) en kom vervolgens tot een communicatiestrategie. Pas op basis van deze strategie en passend bij je doelgroep is het tijd om middelen te bepalen op de verschillende onderdelen van het programma.


Ook staan we in deze training nadrukkelijk stil bij het begrip eigenaarschap: het verschil tussen formeel en psychologisch eigenaarschap. En ook hoe je door goed te sturen op je communicatie hierin het verschil kunt maken.


Aan het begin van je opgave dus beginnen met de vraag: wanneer versturen we de 1e nieuwsbrief? Dat is na deze module verleden tijd! Je leert hier stap voor stap hoe je strategische communicatie met verschillende doelen en voor verschillende doelgroepen in kunt zetten binnen je opgave. Op basis van de gedachten van Simon Sinek en Carl Jung gebruik jij het merk van je opgave en de communicatie als een strategische interventie om je doelen te realiseren.

Wat maakt het uniek

Leren op je eigen manier

Je krijgt een jaar lang toegang tot de digitale leeromgeving en kunt dus zelf bepalen waar, wanneer en in welk tempo je de verschillende onderdelen van de module(s) oppakt. Plaats en tijdonafhankelijk leren dus! Daarbij raden we wel aan om zodra je begint er voortgang in te houden, maar de mix kun je zelf bepalen!

Theorie én praktijk

Zoals jullie gewend zijn vanuit het Ritselmanagement is ook deze module weer een combinatie van een verdieping van de theorie met voorbeelden uit de praktijk. Voorbeelden over doelgroepen, merkbeloftes, campagnes en creatieve middelen. Direct toepasbaar in jouw praktijk!


Ritselmanager in de maak

Ritselmanager zijn; iedereen kan het! Het is gewoon een kwestie van gaan doen en leren mengen op het mengpaneel van Participatie. En dat ga je stap voor stap leren in deze digitale modules die je elk meenemen in 1 knop van het mengpaneel. Daarmee maak jij jouw eigen mix passend bij jouw opgave, organisatie, bestuurder en jezelf!

Lezen

Met het lezen van de in de leeromgeving beschikbare aanvullende relevante artikelen, documenten en inzichten van experts op dit gebied, verdiep jij je kennis nog verder. 


Kijken

In de leeromgeving zijn verschillende vormen van beeldmateriaal beschikbaar. Trainingsvideo's vanuit de ritselacademie op dit thema, unieke gesprekken met experts en links naar relevante video's.

Doen

Met praktische opdrachten kun jij de opgedane kennis direct toepassen in jouw praktijk. Steeds concreet gekoppeld aan het thema waaraan je gewerkt hebt natuurlijk en doordat het verschillende vormen zijn, kies je wat er bij jou en je opgave past!

295,-

Training Communicatie als interventie

Communicatie wordt nog te vaak gezien als middel waarmee bewoners en organisaties geïnformeerd moeten worden over plannen die zijn of worden gemaakt. Bij ritselend programmamanagement wordt communicatie ingezet als een strategische interventie, als een beïnvloedingsstrategie in de breedte van je opgave of je programma.


Communicatie als strategische interventie gaat ervan uit dat communicatie een bijdrage levert aan netwerkvorming, eigenaarschap en vanzelfsprekend het behalen van de inhoudelijke doelen in je programma en dat je daarvoor actief je krachtenveld gaat beïnvloeden. 


Aan het begin van je opgave dus beginnen met de vraag: wanneer versturen we de 1e nieuwsbrief? Dat is na deze module verleden tijd! Je leert hier stap voor stap hoe je strategische communicatie met verschillende doelen en voor verschillende doelgroepen in kunt zetten binnen je opgave. Op basis van de gedachten van Simon Sinek en Carl Jung gebruik jij het merk van je opgave en de communicatie als een strategische interventie om je doelen te realiseren.