Wat ga je leren
Wat ga je leren
Het zoeken naar nieuwe vormen om meer de dialoog met de buitenwereld aan te gaan of om daadwerkelijk duurzaam het verschil te maken in gebieden en wijken, is nu al een tijdje gaande. De vraag is of dit in de praktijk echt lukt en al breed heeft geleid tot andere vormen en ander gedrag van volksvertegenwoordigers, bestuurders, ambtenaren en de buitenwereld zelf. Er zijn op verscheidene plekken participatiecodes vastgesteld, maar zijn ze in de praktijk echt meer dan afvinklijstjes? Er zijn G1000-trajecten doorlopen, maar hebben die in de praktijk nu echt andere doelgroepen aangeboord? Of hebben ze tot een duurzame andere relatie met de inwoners geleid? Allemaal vragen waarop niet direct een sluitend antwoord te geven is, maar waarbij wel opvalt dat participatie regelmatig wordt ingezet als een geïsoleerd instrument.
De oplossing wordt vaak gezocht in een bepaald ‘instrument’ of een ‘methode’, in plaats van dat er echt wordt aangesloten bij wat de ander wil en hoe je daarmee tot een evenwichtig SAMENspel komt. Eigenlijk zouden we participatie dus moeten opvatten als: weer gaan samenwerken met elkaar. Dáár zit de echte winst. Wanneer je met een gebieds- of een wijkopgave bezig bent, zou je daarin nog wat ‘verder’ kunnen gaan door strategisch een aantal aanvullende keuzes te maken. Je kunt in de hele aanpak samenwerken en het benutten van de waarden en talenten die er in een gebied aanwezig zijn, centraal stellen. Daar staan we in deze training nog wat nadrukkelijker bij stil.
Het begint met oprechte interesse in mensen en het vermogen om vanuit die interesse écht contact te kunnen én willen maken. Het is niet alleen werken vanuit bestaande bronnen en middelen, maar ook kiezen om deze leidend te laten zijn in je wijk- of gebiedsontwikkeling en je strategie en aanpak daar aanvullend op te laten zijn. Het is daarmee nadrukkelijk een vorm van samenwerking vanuit het ABCD-gedachtegoed: de buurt voorop en de instanties en de professionals zijn hierop aanvullend.
In deze training leer je vanuit dit gedachtegoed je strategische opgave verder vorm te geven en uit te bouwen. Je leert dat 1e orde effecten (vaak de op het eerste oog kleine effecten uit het alledaagse) strategische en langjarige effecten kunnen hebben (2e en 3e orde effecten). En je leert voortdurend kansgericht kijken en dat taal ertoe doet!
Het onderwerp 'participatie' is onderdeel van de training 'vers bestuur en participatie'!









